Crufts 2012

Crufts är världens mest prestigefyllda utställning och den äger rum i Mars varje år i England. Det är inte vem som helst som får anmäla sig till denna tävling efter vad jag har förstått utan har man en riktigt bra hund som det gått bra för på utställningar så blir man kvalificerad dit. Det hade varit så fantastiskt kul att åka dit och kolla någon gång!

Men när man inte kan vara på plats och se allt det roliga så finns det ju genvägar;) Iår har nämligen Crufts bestämt att man ska sända live på Youtube. Redan igår fick jag se att denna möjligheten fanns på ett hundforum. Då kollade jag upp vilka tider som gruppfinalerna skulle gå för Toygruppen där Pomeranian ingår och det skulle gå vid åttasnåret ikväll. Jag antar att det inte gick att se hur alla Pomeranians dömdes så därför riktade jag enbart in mig på gruppen. Och den Pommen som visas i gruppen är den som blivit BIR (Bäst I Rasen). Därför satt jag och väntade med spänning för att se vilken Pom som var den bästa av alla och hur det skulle gå för den i gruppen. Döm om jag vart förvånad när jag kände igen hunden! Och såklart även handlern när han kom upp i bild. Svenska Mikael Nilsson med Pomeranian Belliver Unexpected Dream från kennel Callevys. WOW! tänkte jag bara. Nu var jag ju ännu mer nervös och det hela blev ännu mer spännande. Först skulle domaren känna igenom alla hundar och se dem i rörelse. Det var kanske 20-30 totalt? Sedan skulle domaren gallra ut 8? hundar av dem som hon (domaren) gillade bäst. Jag trodde inte att "svenskarna" skulle ha en chans. Men hon plockade ut den lilla pommen. Därefter så skulle även dessa utvalda springa ett varv innan domaren slutligen bestämde sig. Hon gick fram och tillbaka och jämförde alla hundar noggrant. Till slut räckte hon ut handen till Mikael som gav henne en ordentlig kram.

1:a pris i gruppen gick alltså till svenska Pomeranian Belliver Unexpected Dream "Dreamer". Nu ska han tävla på söndag i BISet (Best In Show). Håll nu tummarna!

Vill ni se hur det går för Dreamer så kolla på söndag klockan 21:30 (20:30GMT) på denna länk:
http://www.youtube.com/watch?v=iXHDYmEuDpo&feature=relmfu


Bilden är hämtad från Callevys.se och vill ni se fler bilder på deras fantastiska hundar så gå in och kika:)

Kommentarer
Postat av: Gabbi

Håller verkligen tummarna för honom !! :D

2012-03-10 @ 11:07:19

Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

URL:


Din kommentar: