Pomeranian Teacup

Brukar ibland googla Pomeranian och så trycka in bilder. Jag tycker att det är kul att se vad för bilder man kan få upp:) Men det finns ju både det ena och det andra... Några av bilderna jag sett tycker jag ser så fake ut och jag kan inte tänka mig att det är riktiga pommar. Utan antingen är det gosedjur eller så är de photoshoppade. Här är några av bilderna jag sett:
     

Vad säger ni? Ser de riktiga ut?

Här är en annons jag hittade:

http://www.fannonser.se/djur/hund/vit-pomeranian-tekkop.html

Skulle ni köpa denna fina microtekopp-Pomeranian? För endast 5000kr? Jag tror att den som skulle köpa denna "hund" skulle antingen inte få något alls eller så skulle man få en docka/gosedjur. För dessa annonser är bara bluff av sådana som vill tjäna snabba pengar!

En normalstor Pomeranian väger ju mellan 1.5-3kg och en med stamtavla hos en seriös uppfödare kostar mellan 15000-25000. Normala Pomeranians kan ha vissa hälsoproblem, precis som alla andra raser, men undrar hur friska dessa små tekoppar är? De kan ju omöjligt fortplanta sig? Vilka är "köparna" på dessa små? Är det sådana som tror att dessa minihundar faktiskt existerar för ett minimumbelopp om man jämför med en reggad pomvalp? Dessutom blir jag ledsen på att många bloggare använder dessa bilder när de bloggar om att de vill ha en Pomeranian. Visst, alla kan ju inte veta men jag blir irriterad att dessa bilder finns för det bidrar till falsk marknadsförning av rasen. En Pomeranian ska inte vara av teacupmodell!

Såhär står det i rasstandarden: Spetsarna fängslar med sin vackra päls som står ut från kroppen tack vare den rikliga underullen. Särskilt imponerande är den kraftiga manliknande kragen runt halsen och den yviga svansen, som bärs stolt över ryggen. Det rävlika huvudet med de pigga ögonen, de små spetsiga och tättsittande öronen ger spetsen dess karaktäristiska, käcka utseende.Typiskt för rasen är en päls som står emot väder och vind, robust kroppsbyggnad och lång livslängd.

Den som faktiskt är seriöst intresserad av att skaffa en Pomeranian borde gå in och kolla på Pomeranianklubben. Där går det att hitta uppfödare, hundar till salu, rasstandarden och framförallt en massa bilder på hur pommarna faktiskt ska se ut!

För att jämföra lägger jag in några bilder på mina hundar.
Magnum som valp ca 10-12v

Vuxen

Kommentarer
Postat av: Angelica + pommarna

Dom är ju rejält photoshopade i min mening. =S

Pomvalpar är så jävla söta som dom är så tycker inte att det ens är nödvändigt med redigering.


Kommentera gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

URL:


Din kommentar: